EТИЧЕН КОДЕКС
за поведението на учителите, служителите и работниците в ОДЗ №7 ”Здравец ” гр. Хасково
ГЛАВА ПЪРВА
Общи положения
Чл. 1. (1) Настоящият кодекс определя етичните правила за поведение на учителите, служителите и работниците в ЦДГ №7 „Здравец” и има за цел да повиши общественото доверие в техния морал и професионализъм, както и да издигне престижа на детското заведение.
(2) Настоящият кодекс има за цел да формира организационната култура, спомагаща за утвърждаване на доброто име на ДГ, както и да повишава общественото доверие в професионализма и морала на учителите, служителите и работниците.
Чл.2. (1) Дейността на учителите, служителите и работниците от ДГ се осъществява при спазване принципите на законност, лоялност, честност, безпристрастност, политическа неутралност, прозрачност, отговорност и отчетност.
(2) Всеки учител, служител и работник е длъжен да изпълнява служебните си задължения като:
Спазва действащото в РБ законодателство;
Осъществява действия, предлага и взема решения водещи до елиминиране на произвола и до укрепване на доверието към просветната институция;
Се отнася любезно, възпитано и с уважение към всеки, зачитайки правата и достойнството на личността и не допуска каквито и да са прояви на дискриминация;
Следва поведение, което не накърнява престижа на ДГ, както при изпълнение на служебните си задължения, така и със своя обществен и личен живот;
Изпълнява възложените му функции и осъществява дейността си компетентно, обективно и добросъвестно като се стреми непрекъснато да подобрява работата си в интерес на гражданите и защитава интересите на ДГ.
ГЛАВА ВТОРА
Ценности и компетентности
Чл. 3 . Базовите ценности изповядани от ДГ са:
1. Компетентност-учителят, служителят и работникът притежава знанията, уменията и квалификацията за заематата длъжност.
2. Ефективност-учителят, служителят и работникът постига максимални резултати от труда при минимално физическо и психическо усилие и разход на ресурси.
3. Огтоворност и изпълнителност-учителят, служителят и работникът имат развито чувство за дълг при изпълнение на трудовите си задачи.
4. Услужливост- учителят, служителят и работникът са услужливи към търсещите информаця, услуги или съдействие.
5. Вежливост- учителят, служителят и работникът имат устойчиво и любезно поведение.
6. Честност- учителят, служителят и работникът коректно представят своята гледна точка .
7. Лоялност- учителят, служителят и работникът се отнасят почтенно и уважително към институцията.
8. Подходящ външен вид- учителят, служителят и работникът се стремят да изглеждат по начин, съответстващ на средата в която работят.
Чл. 4. ДГ се стреми към постигане на :
1. Максимални резултати в учебно-възпитателната работа.
2. Обществено признание-създаване на привлекателна визия на ДГ.
3. Полезност за обществото-подпомагане на обществено-икономическото развитие на страната ни.
4. Колегиални отношения-изграждане на взаимноприемливи отношения между всички членове на организацията.
Чл. 5.Всеки учител и служител е длъжен да познава и спазва:
1. Специфичните за образователната система нормативни документи.
2. Закона за квалифицираната информация .
3. Закона за закрила от дискриминация.
4. Етичния кодекс на работещите с деца.
5. Втрешните документи на ДГ-Правилници, Правила, Инструкции, Инструктажи и др.
ГЛАВА ТРЕТА
Взаимоотношения с деца, колеги, родители и граждани
Чл. 6. Учителят, служителят и работникът предоставят качествени услуги, достъпни за всички, като изпълняват задълженията си безпристрастно и без предубеждение, създавайки условия на равнопоставеност на разглежданите случаи и засегнатите лица.
Чл. 7. Учителят, служителят и работникът участват активно в процеса на подобряване качеството на предлаганите услуги, като се отнасят внимателно и открито с необходимото уважение и отзивчивост към всеки един от тях и техните изисквания. Те са длъжни да имат поведение, което не провокира конфликтни ситуации, а при възникването им, да се стремят към безболезнено разрешаване като контролират емоциите и реакциите, независимо от обстоятелствата и държанието на външните лица.
Чл.8. Учителят, служителят и работникът зачитат правата на всички деца, колеги, родители и граждани, независимо от тяхната политическа, идеологическа, расова, ралигиозна и етническа принадлежност, като се въздържа от дискриминационни действия и показва добро възпитание, уважение и внимателно отношение към всички.
Чл.9. Учителят, служителят и работникът са длъжни да изпълняват своите задължения законосъобразно, своевременно и точно, добросъвестно и безпристрастно. Те са длъжни да предоставят необходимата информация при спазване на действащото законодателство.
Чл. 10. Учителят, служителят и работникът са длъжни да опазват данните и личната информация станали им известни при или по повод изпълнението на служебните им задължения.
Чл.11. Учителят, служителят и работникът отговарят на поставените им въпроси и изпълняват поставените им задачи съгласно длъжностната си характеристика, като при необходимост пренасочват проблема към съответното компетентно лице.
Чл. 12.(1) В своите колегиални взаимоотношения учителите, служителите и работниците се ръководят от принципите на лоялност, взаимно уважение, сътрудничество и йерархична подчиненост.
( 2). Учителят, служителят и работникът няма право да уронва доброто име или да поставя под съмнение професионализма на колегите си чрез неуместни изявления или действия.
( 3). Недопустимо е отправянето на обиди между учители, служители и работници, както и дискриминационни прояви в отношенията помежду им.
Чл. 13. Учителят, служителят и работникът е длъжен да помага на колегите си за изпълнение на техните служебни задължения в рамките на своята компетентност и функции.
Чл. 14. При възникване на спорове между колеги, същите следва да се решават в рамките на добрия тон като е недопустимо това да става в присъствието на външни лица.
Чл. 15.В отношенията си с колегите всеки един учител, служител и работник е длъжен да проявява уважение и коректност, като не допуска поведение, което накърнява достойнството и правата на личността.
Чл. 16. Със своето лично поведение и чувство за отговорност учителят, служителят и работникът трябва да дава пример на останалите си колеги, а ръководството и директорът- на своите подчинени.
Чл. 17. Учителят, служителят и работникът се отнасят с децата, техните родители и гражданите с нужното уважение, като не накърняват достойнството им, не създават конфликти, не нарушават правата им и не ги дискриминират.
ГЛАВА ЧЕТВЪРТА
Професионално поведение
Чл. 18. Учителите, служителите и работниците подпомагат ръководството на ДГ, проявявайки висок професионализъм, безпристрастност и активност, както при разработването и провеждането на политиката на МОМН, така и при осъществяването на неговите правомощия.
Чл. 19. При изпълнение на своите задължения учителят, служителят и работникът се придържа към лоялно поведение и почтенност в действията си като създава увереност у ръководителя ,чиято дейност подпомага, че може да му се довери и да разчита на него.
Чл. 20. Учителят, служителят и работникът изпълнява задълженията си честно и безпристрастно, като не допуска пристрастия да му влияят.
Чл. 21. Учителят, служителят и работникът изпълнява задълженията и функциите, вменени му с длъжностната характеристика и стриктно изпълнява актовете и заповедите на горестоящите органи.
Чл. 22. Учителят, служителят и работникът изпълняват само законосъобразните нареждания на директора .
Чл.23. Учителят, служителят и работникът споделя открито и честно с директора проблемите, с които се сблъсква в своята работа, както и своите идеи и придложения за тяхното решаване.
Чл.24. Учителят, служителят и работникът следва да противодейства на корупционни прояви и на други неморални такива, които биха уронили престижа и доброто име на ДГ.
Чл. 25. (1). Учителят, служителят и работникът опазва повереното му общинско имущество с грижата на добър стопанин и не допуска използването му за лични цели.
( 2). Всеки един от учителите, служителите и работниците може да ползва имуществото, документите и информацията на ДГ само за осъществяване на служебните задължения.
ГЛАВА ПЕТА
Лично поведение на учителят, служителят и работникът
Чл. 26.(1.) Учителят, служителят и работникът е длъжен да следва поведение, съобразено със законите, с общоприетите морални норми и общочовешки ценности, както и да не уронва престижа на ДГ и да пази авторитета на институцията, която представлява.
(2). Учителят, служителят и работникът изпълнява добросъвестно трудовите си задължения при спазване на дадените му указания от висшестоящите органи.
Чл. 27. Учителят, служителят и работникът се стреми да не предизвика с поведението си конфликтни ситуации, а при възникване на такива се стреми да ги преустанови или разреши като запазва спокойствие, контролира емоциите и действията си и не допуска участие в скандали и прояви, несъвместими с добрите нрави.
Чл. 28.(1) Учителят, служителят и работникът се стреми да декларира точно и на време данните за определяне на данъчните му задължения и да погасява своевременно финансовите си задължения, така че да не уронва престижа на образователната институция.
(2) Учителят, служителят и работникът трябва да бъде честен и точен по отношение на всякакви финансови въпроси, имащи отношение към професионалните взаимоотношения.
Чл. 29. Учителят, служителят и работникът не може да извършва дейности забранени от закона, както и да получава приходи от забранени със закон дейности.
Чл. 30.(1 ) Учителят, служителят и работникът придобива и управлява личната си собственост по начин, който не поражда никакво съмнение за възползване от служебното си положение.
( 2) От учителят, служителят и работникът се очаква да избягва сблъсъка между служебните си задължения и личните си интереси.
Чл. 31. (1) Учителят, служителят и работникът се стреми да повиши своя професионализъм и квалификация чрез придобиване на нови знания и умения, свързани с длъжността му и се старае да развива собствения си потенциал и да постига увеличаване ефективността и качеството на работата.
(2) Всеки един от учителите, служителите и работниците следва да извършва дейността си компетентно, добросъвестно и отговорно, като се стреми към непрекъснато усъвършенстване и повишаване на своята компетентност.
ГЛАВА ШЕСТА
Конфликт на интереси
Чл. 32. Когато на учителят, служителят и работникът е възложена задача, чието изпълнение може да доведе до конфликт на интереси, той е длъжен своевременно да информира директора.
Чл.33. Учителят, служителят и работникът не трябва да използва своето служебно положение за осъществяване на свои лични или семейни интереси.
Чл. 34. Учителят, служителят и работникът, който е напуснал ДГ, няма прово да се възползва, да злоупотребява или да изнася информация която му е станала известна поради или във връзка с длъжността, която е заемал.
ГЛАВА СЕДМА
Допълнителни разпоредби
Чл. 35. Всички констатирани нарушения на настоящия кодекс се разглеждат от Комисията по етика към ЦДГ №7 „Здравец ”.
Чл. 36. Комисията по етика е съставена от представител на :
1. На работодателя;
2. Педагогическия колектив;
3. Непедагогическия колектив.
ГЛАВА ОСМА
Заключителни разпоредби
Чл. 37. Настоящият Етичен кодекс влиза в сила от датата на одобряването му / утвърждаването му .
Чл. 38. При първоначално постъпване на работа всеки един учител, служител и работник е длъжен да се запознае с разпоредбите на настоящия кодекс.
Чл. 39. При осъществяване на действия, несъвместими с етичните норми на поведение учителят, служителят и работникът, който ги е извършил или допуснал, следва сам да се оттегли от работното си място.
Чл. 40. При неспазване на нормите на поведение, съдържащи се в Етичния кодекс, всеки учител, служител и работник носи дисциплинарна отговорност съгласно КТ.